Kuplung javítás - főtengelykapcsoló.
Ez a motor ki van támasztva alulról, így oldalról látszik (a tárcsafék rendszertől balra, picit mögötte) a kuplung javítás közben. A kuplung javítása alatt a tengelykapcsoló az a belső, bordás tárcsa, ami a képen középen van. Odamegy rá a féltengely. A kuplung tárcsa felületén ugyan olyan betét tapadása biztosítja az erőátvitelt, mint a fékeknél. Ez az úgy nevezett kuplung tárcsa a súrlódás, csúsztatás miatt el szokott kopni.
A kiemelő villa is elöregedhet és eltörhet. Ha eltört sürgősen a kuplung javítására van szükség. Amikor a sofőr bal lábbal benyomja a kuplungpedált, akkor ezt a villát hozza működésbe. Ez a villa emeli ki a kuplungtárcsát, amely elválasztja a motort a futóműtől.
Erre azért van szükség, hogy a megfelelő sebesség fokozatra válhassunk úgy, hogy közben a motor főtengelye a kuplung (főtengelykapcsoló) segítségével ne legyen kapcsolatban a futóművel. Amikor a kuplungot kinyomjuk, a gázpedálról levesszük a lábunkat, hogy a motor ne pörögjön feleslegesen. A sebességváltóval a megfelelő sebességhez, a megfelelő nyomatékú áttételt állítjuk be.
A kuplung kinyomóvilla mozgatja a kuplung kinyomócsapágyon keresztül az egész tengelykapcsoló rendszert.
A kuplung javítás közben látható a fogaskoszorú. Amikor a kuplung rátapad az oldalára, így hajtja a motor a kerekeket a sebességváltón keresztül.
Négy kuplung javítási feladat lehetséges.
# Kuplung javítás 1. - amikor elkopik a kuplungtárcsa betétje. Magasabb sebességfokozatokban észlelhető különösen, hogy a kuplung javítására, a tárcsa cseréjére van szükség. A motor fordulatszáma 3-4-5 fokozatokban megnő. Pörög a motor, de az autó nem húz. Az elkopott kuplungtárcsák nem tapadnak megfelelően. Elcsúsznak egymáson a kuplungalkatrészek, azaz csúszik a kuplung. Azonnal a kuplung javítására van szükség, mielőtt nagyobb kár keletkezik a motorban.
# Kuplung javítás 2. - ha eltörik a kuplung kiemelő villa. A teljesen eltörött villa szinte lehetetlenné teszi a váltást, mivel a kuplungnak egy főalkatrésze mondta fel a szolgálatot. Ha sikerül is sebességet váltani, nagyobb erő kell hozzá. Közben hatalmas csattogással, fogaskerekek írdatlan egymást koptató és egymást tördelő robaját halljuk. Az egész motort legyilkolhatjuk a kuplung nélküli sebességváltással. A kuplung megjavításához azonnal szervizbe kell vontatni az autót.
# Kuplung javítás 3. - ha tönkremegy a kuplung kinyomócsapágy. Azt úgy lehet észrevenni, hogy hangos zörejt ad a kuplung használata közben. A kuplungpedált nyomva sivító zörgés vagy búgás hallatszik a motor felől. Egyre nehezebben lehet váltani, zörög, csattog a kuplung kinyomócsapágy. Mielőbb a kuplung javítására van szükség, mielőtt teljesen szét nem roncsolódik az alkatrész.
# Kuplung javítás 4/1. - ha elszakad a kuplung bowden. Ugyan az a jelenség, mint amikor eltörik a kuplung kiemelő villa a kuplung javítás 2. estében. Azonnal szervizbe kell vontatni az autót, a kuplungot azonnal meg kell javítani.
# Kuplung javítás 4/2. - van olyan kuplung rendszer amely már nem kuplung bowdennel, hanem kuplung kinyomó munkahengerrel működik, és az hibásodik meg. Akkor azt cserélni kell. A kuplung kinyomó munkahenger biztonságosabb megoldás, mint a kuplung bowden, mert nem szakad, mint a kuplung bowden, hanem például az elöregedett gumitömítések mentén kiszivárog a hidraulika olaj. Azt tapasztaljuk, hogy feljebb fog a kuplungpedál. Mihamarabb szervizbe kell vinni az autót, mert a kuplung kinyomó munkahenger javítása, cseréje jóval olcsóbb, mint amikor teljesen elromolva az egész motort legyilkolhatjuk a kuplung nélküli sebességváltással.
A kuplungot azért nevezzük tengelykapcsolónak, mert ha a kuplungpedált kinyomjuk, a motor az tovább forog, de a kerekek lassulni kezdenek, mert nem érnek össze a kuplungtárcsák. Viszont így lehet biztonságosan sebességet váltani. A kuplung javításnál le kell szerelni a váltót is, de van amikor a kuplung javításhoz az egész motort ki kell emelni, ezért házilag a kuplung javításhoz nem érdemes hozzáfogni!