Lengéscsillapító javítás XIII. kerület - 30/41-888-45

Szombaton is hívható: 30/41-888-45

Lengéscsillapító javítás XIII. kerület

Lengéscsillapító javítás XIII. kerület

A két kép balra a lengéscsillapító működését szemlélteti. Felül a karosszériához, alul a futóműhöz csatlakoznak a lengéscsillapító elemei. A baloldali képen a felső holtponton a jobboldalin az alsó holtponton látható az

A - lengéscsillapító lelke. Mint egy dugattyú úgy mozog a tengely vagy szár az olajjal vagy gázzal töltött hengerben, a krómbevonattól fényesen csillogó alkatrész.

B - A külső henger, külső cső. Az alsó holtponton a lengéscsillapító ezen részébe áramlik az olaj. 

Ez egyben van a

H - azaz a spirálrugót megtartó tányérral.

C - Az olaj tágulásnak kialakított tér. Ebbe a vákuumos térbe áramlik az összenyomhatatlan olaj a lengéscsillapító működése közben.

Lengéscsillapító javítás XIII. kerület

D - A tengely végén lévő dugattyú. Tömítőgyűrű biztosítja, hogy az olaj csak az átömlő nyílásokon, szelepeken közlekedjen a csőben.

E- Az olajtér.

F - A fenék alján egy szelep biztosítja a légtelenítést.

G - A legkritikusabb alkatrész, a szimering, az a tömítőgyűrű. Alatta a csúszócsapágy, amely a tengely megvezetésére szolgál.

I - A lengéscsillapító külső hengerére hegesztett felfogató elem.

J - A belső henger, amelyben a tengely és a végén a dugattyú mozog.

Lengéscsillapító javítás XIII. kerület

Kétféle lengéscsillapító van. Egyik amelyikben olaj, másik amelyikben gáz csillapítja az autó kilengését. Amelyikben olaj van, azt úgy lehet látni, hogy meghibásodott, hogy az olaj el kezd szivárogni. Egyre jobban és jobban. Aztán amikor már teljesen kifogyott az olaj a hengerekből, akkor az autó a döccenőknél egyre nagyobbat koppan. Nagyobb igénybevételnek van kitéve a futómű és a gumik is.

Lengéscsillapító javítás Budapest XIII. kerület

Azért lengéscsillapító (lengéscsillapító teleszkóp) ez, mert egyébként a kényelmes ringatózós rugózást maguk az acél spirál vagy laprugók biztosítják. Azonban ezek a rugók a kocsi súlyától - nyugalmi állapotban - leengedik az autótestet egy bizonyos süllyedési pontig. Az olajjal vagy gázzal töltött lengéscsillapítók viszont nem engedik, hogy "elszálljon" az autó. A sűrű olajban vagy gázban mozgó alkatrészek húzzák vissza a súlyt, hogy ne ugráljon a kocsi.

Lengéscsillapító javítás XIII. kerület

Ha belemegyünk egy kisebb nagyobb útegyenetlenségbe, azonnal kormányozhatatlanná válhat a nagy tömegű autó. Ha a futómű és a differenciálmű nincs tömegében kiegyensúlyozva, a négykerekű jármű hirtelen kettő - rakoncátlanul közlekedő - két kerekű jármű tüneteit produkálja. Nagyon veszélyes. 

Lengéscsillapító javítás Budapest XIII. kerület

Egy személy autó általában több, mint egy tonna súlyú. Mivel hozzá vagyunk szokva a méretéhez és a kényelmes irányításához, fel sem tűnik, hogy ez milyen hatalmas tömeg. Viszont gondoljunk csak bele! Egy több, mint egytonnás tömeg négy keréken történő nagy sebességű gurulásáról van szó. A lengéscsillapítóknak óriási szerepe van abban, hogy az autónkban a sebességet hogyan érzékeljük. 

Lengéscsillapító javítás XIII. kerület

Hogy ha nem stabilizáljuk a kilengést, a lengéscsillapító teleszkópokkal, tragikus következményei lehetnek. Egyszer ültem egy hatalmas régi amerikai autóban, amihez Magyarországon nem lehetett lengéscsillapítót kapni. Rendesen halálfélelmem volt benne még 50 Km-es sebességnél is. Alig lehetett az autót az úton tartani. 

Lengéscsillapító javítás 13. kerület

A szakértő autószerelők a lengéscsillapítók működő képességét gyorsan és hatékonyan tudják ellenőrizni. Tapasztalataiknál fogva, gyakorlatilag a fizikai és saját súlyuk erejével lenyomják egy-egy sarkánál az autót, és ha az nem úgy jön vissza, ahogyan annak kell, akkor már egyből tudják, hogy a lengéscsillapítóval van a gond. De a hangokból és a gumik speciális kopásából is pontosan látják, hogy melyik teleszkóppal, milyen probléma van.

Lengéscsillapító javítás Budapest 13. kerület

Amikor már az olaj kiszivárog a lengéscsillapítóból vagy túl nagy kátyút sikerült "fognunk", vagy esti szürkületben egy fekvő rendőrre túl nagy sebességgel hajtunk, akkor a rúgók eltörhetnek illetve letörhet egy menet belőlük. Akkor szinte úgy áll a pórul járt autó, mint ha "egyik lába kisebb lenne, mint a másik". Az autón ez feltűnően látszik is. Erre az autósnak érdemes odafigyelni. 

Lengéscsillapító javítás XIII. kerület

Gyakorta gondolják ilyenkor a gépkocsi tulajdonosok, hogy a csomagtartóban rendeződtek félre a dolgok, de ez nem így van. Bizony ez egy "huncut dolog" mert ha letört a rugóból egy menet, és úgy jársz vele, akkor nem jól oszlik el az autó hatalmas tömege. Akkor már érzékeled is, hogy nem jól megy. Félre húz és rosszul kopik a négyből a sérült lengéscsillapító alatti gumi. Azzal együtt, minden más futóműalkatrész is elkezd tönkremenni.

Lengéscsillapító javítás XIII. kerület

Ezen kívül  még egy nagyon fontos jelenség van. A lengéscsillapítónál fölül van egy csapágy. Úgy hívják, hogy toronycsapágy. A toronycsapágy az nem fordul körbe, hanem csak addig, ameddig a kormány fordul. Csak ennyi forgása van. Azonban nagyon lényeges, mert a kormányt állandóan mozgatod vezetés közben, tehát nagy igénybevételnek van kitéve. Viszont csak ott kopik, ahol mozog. 

Lengéscsillapító javítás Budapest XIII. kerület

Ellentétben a féltengely gumiharang és a benne lévő gömbcsapággyal itt nem a gumiharangot szoktuk általában cserélni, hanem az egyenetlen kopás miatt magát a csapágyat. Persze időnként a zsírral telt gumiharang is elöregszik és azt is cserélni kell. 

Lengéscsillapító javítás XIII. kerület

Csáppal felemelve az autót, szakemberek azonnal észreveszik, ha az autódnak ilyen problémája van. Ezt lehet ugyan javítani, de a csere már néha elenyésző különbséggel beszerezhető, és az azért mégis csak új. Nagyon ritka jelenleg az az autó típus, amelyikhez nem lehet alkatrészeket kapni, akkor is még lehetőség van az esetleges felújításra. 

Lengéscsillapító javítás XIII. kerület

Ezeket az alkatrészeket, nagyon fontos, hogy mindig párban kell cserélni. Ugyan úgy, mint a féknél, hogy az egyik oldal elkopott és csak azt cseréljük. Itt is a menetbiztonság érdekében párban kell cserélni az alkatrészeket. Ha például egy régi lengéscsillapító mellé, amelyik ment már esetleg 8-10 évet, a másik oldalra beteszel egy újat, olyan ellentétes mechanikus hatás érhető el, hogy a menetstabilitás még rosszabb lesz, mint a törött alkatrésszel. 

Lengéscsillapító javítás Budapest XIII. kerület

"Minden összefügg, mindennel" mondják a bölcs szakik. Ez a lengéscsillapítóra is igaz. A lengéscsillapítók rossz működése kihat a futómű és a gumik élettartamára is. Úgy nevezik ferdén vagy szögletesre kopik a gumi. A lengéscsillapító nem megfelelő működésével nem csak a futómű, hanem a kormánymű is elkezd kopni.